Fall / automne 2022
CHEA / ACHÉ

2020 and 2022 Canadian History of Education Association Founders' Prizes / Association canadienne d'histoire de l'éducation Prix des Fondateurs

Mallory Davies
University of Waterloo
Publiée December 21, 2022
Comment citer
Davies, Mallory. 2022. « 2020 and 2022 Canadian History of Education Association Founders’ Prizes / Association Canadienne d’histoire De l’éducation Prix Des Fondateurs ». Historical Studies in Education / Revue d’histoire De l’éducation 34 (2). https://doi.org/10.32316/hse-rhe.v34i2.5135.

Résumé

The Canadian History of Education Association awarded its biennial publication prizes at its 2022 conference held in Victoria, British Columbia from October 13th to 15th. The awards cover the period 2018–2020 and 2020–2022.

L’Association canadienne d’histoire de l’éducation a décerné ses prix bisannuels lors de son congrès tenu à Victoria, Colombie-Britannique, du 13 au 15 octobre 2022. Ces récompenses couvrent les années 2018–2020 et 2020–2022.

Meilleur ouvrage ou anthologie en langue française / Best French-language book or anthology, 2020
Bousquet, Marie-Pierre et Karl Hele. La blessure qui dormait à poings fermés : L’héritage des pensionnats autochtones au Québec. Montréal : Recherches amérindiennes au Québec, 2019.

Meilleur ouvrage ou anthologie en langue française / Best French-language book or anthology, 2022
Larochelle, Catherine. L’école du racisme : La construction de l’altérité à l’école québécois. Montréal : Les presses de l’Université de Montreal, 2021.

Best English-language book or anthology / Meilleur ouvrage ou anthologie en anglais, 2020
Gidney, Catherine. Captive Audience: How Corporations Invaded Our Schools. Toronto: Between the Lines, 2019.

Best English-language book or anthology / Meilleur ouvrage ou anthologie en anglais, 2022
Aladejebi, Funké. Schooling the System: A History of Black Women Teachers. Montreal and Kingston: McGill-Queen’s University Press, 2021.

Mason, Raymond, Theodore Christou, and Jackson Pind. Spirit of the Grassroots People: Seeking Justice for Indigenous Survivors of Canada’s Colonial Education System. Montreal and Kingston: McGill-Queen’s University Press, 2020.

Meilleur article ou chapitre inédit en langue française n’a pas été attribué 2018–2022. / Best French-language article or original chapter was not awarded 2018–2022.

Best English-language article or original chapter / Meilleur article ou chapiter inédit en langue anglaise, 2020
Clark, Penney. “‘The Most Just of All Educational Legislation’: Provision of Free Textbooks in the Province of Ontario, 1846–1967.” Journal of Canadian Studies/Revue d’études canadiennes 53, no. 2 (Spring 2019): 392–422.

Best English-language article or original chapter / Meilleur article ou chapitre inédit en langue anglaise, 2022
Carleton, Sean. “‘The Children Show Unmistakable Signs of Indian Blood’: Indigenous Children Attending Public Schools in British Columbia, 1872–1925.” History of Education 50, no. 3 (2021): 313–337.

Honourable Mention: English-language article or original chapter / Mention honorable pour article ou chapiter en langue anglaise, 2022
Cross, Natalie and Thomas Peace. “‘My Own Old English Friends’: Networking Anglican Settler Colonialism at the Shingwauk Home, Huron College, and Western University.” Historical Studies in Education/Revue d’histoire de l’éducation 33, no. 1 (Spring 2021): 22–49.

Cathy James Memorial Dissertation Prize / Le Prix commémoratif Cathy James, 2020

Lemieux, Olivier. « L’histoire à l’école, matière à débats...Analyse des sources de controverses entoutant les réformes de programmes d’histoire du Québec au secondaire (1961–2013). » Thèse de doctorat. Université Laval, 2019.

Cathy James Memorial Dissertation Prize / Le Prix commémoratif Cathy James, 2022

Pind, Jackson. “Indian Day Schools in Michi Saagiig Anishinaabeg Territory, 1899–1978.” Unpublished doctoral dissertation. Queen’s University, 2021.

Distinguished Contribution Prize / Prix pour une contribution exceptionnelle

At its 2010 biennial conference, the CHEA/ACHÉ established the Distinguished Contribution Award to be presented to individuals “who have made a distinguished contribution to scholarship in the history of education over their careers and/or to the work of CHEA/ACHÉ.” The 2022 recipient of the award is Elizabeth Smyth, OISE-Toronto.

Lors de son congrès de 2010, l’ACHÉ/CHEA a créé un prix à être décerné à des individus
« qui ont apporté une contribution remarquable aux connaissances en histoire de l’éducation durant leur carrière ou leur implication dans l’ACHÉ/CHEA. » Le récipiendaire pour 2022 est Elizabeth Smyth, OISE-Toronto.