https://historicalstudiesineducation.ca/index.php/edu_hse-rhe/issue/feed Historical Studies in Education / Revue d'histoire de l'éducation 2018-10-09T13:45:21-07:00 Penney Clark and Mona Gleason, Co-Editors penney.clark@ubc.ca Open Journal Systems <p>We publish articles on every aspect of education, from pre-school to university education, on informal as well as formal education, and on methodological and historiographical issues. We also look forward to articles which reflect the methods and approaches of other disciplines.&nbsp;Articles are published in English or French, from scholars in universities and elsewhere, from Canadians and non-Canadians, from graduate students, teachers, researchers, archivists and curators of educational museums, and all those who are interested in this field.</p> <p>La Revue publie des articles portant sur tous les aspects de l'éducation, depuis la maternelle jusqu’à l’université, tant formelle qu'informelle, y compris des réflexions méthodologiques et historiographiques. La Revue est également ouverte aux contributions reflétant les méthodes et les approches propres à d'autres disciplines.&nbsp;Les articles publiés, en français ou en anglais, sont le fait de scientifiques, universitaires ou non, de Canadiens et de non Canadiens, d’étudiants diplômés, d’enseignants, de chercheurs, d’archivistes, de conservateurs de musées scolaires et, enfin, de tous ceux qui sont intéressés par le domaine de l’histoire de l’éducation.</p> https://historicalstudiesineducation.ca/index.php/edu_hse-rhe/article/view/4608 Canadian Schools, the League of Nations, and the Teaching of History, 1920–1939 2018-10-09T13:45:21-07:00 Ken Osborne osborne@umanitoba.ca <p><span style="font-size: 10px;">Between the First and Second</span><span style="text-decoration: underline;"> </span><span style="font-size: 10px;">World Wars, the League of Nations attempted to reshape history teaching in the schools of its member states. The league saw a suitably reformed teaching of history as the most effective vehicle for teaching students about the work of the League of Nations and for instilling in them a global consciousness and a rejection of war. As a result, Canada’s provincial departments of education faced recurring league requests for information and suggestions as to how their schools might best implement the league’s educational goals. This article examines how Canadian policy-makers responded (or failed to respond) to the league’s attempts to reform the teaching of history. It shows that, while they ensured that history curricula included some factual information about the league and its work, they failed to respond effectively to the league’s more fundamental attempts to implant the seeds of the “international mind” in students.</span></p><p><strong>Résumé</strong><span style="font-size: 10px;"> </span></p><p>Dans l’entre-deux-guerres, la Société des Nations a cherché à remodeler l’enseignement de l’histoire dans les écoles de ses États membres. Elle considérait que le renouvellement de l’enseignement de l’histoire était le moyen le plus efficace d’enseigner aux étudiants le rôle de la Société des Nations et de leur inculquer une conscience globale et le rejet de la guerre. Ce faisant, les ministères de l’Éducation provinciaux au Canada ont dû faire face à des demandes récurrentes de la Société souhaitant obtenir de l’information et des suggestions sur la façon dont leurs écoles pourraient mettre en œuvre ses objectifs éducatifs. Cet article examine comment les décideurs canadiens ont répondu (ou n’ont pas répondu) aux efforts de la Société pour réformer l’enseignement de l’histoire. Il démontre que, bien qu’ils aient veillé à ce que les programmes d’histoire contiennent des informations factuelles sur la Société des Nations et son rôle, ils n’ont pas réussi à répondre efficacement aux volontés de la Société d’implanter une « mentalité internationale » chez les étudiants.</p> 2018-09-26T16:21:44-07:00 ##submission.copyrightStatement## https://historicalstudiesineducation.ca/index.php/edu_hse-rhe/article/view/4610 “Some Reckoning of Gains Is Made”: Theories of Assessment in Alberta’s Child-Centred Curricula, 1936–1950 2018-09-26T16:21:44-07:00 James Rempel james.rempel2@uleth.ca Amy von Heyking amy.vonheyking@uleth.ca <p><span style="font-size: 10px;">Historians have suggested that Alberta’s child-centred curriculum known as the “Enterprise curriculum,” which was introduced in 1936, was not fully implemented because teachers struggled with assessment of students’ learning. This historical case study reveals that the program included a theory of assessment consisting of four major principles, consistent with a child-centred vision of curriculum and pedagogy. Moreover, it directed teachers towards resources and strategies that might have assisted them in shifting their assessment practices. In 1943, the Department of Education began to compromise this vision, resulting in revisions to the program that defined a role for traditional testing and grading practices within a pedagogically progressive paradigm.</span></p><p> </p><p><strong>Résumé</strong></p><p>Les historiens ont postulé que le programme d’étude albertain centré sur l’enfant introduit en 1936 et connu sous le nom de « <em>Enterprise curriculum </em>» n’a pas été entièrement mis en œuvre parce que les enseignants ont eu du mal à évaluer l’apprentissage des élèves. La présente étude de cas révèle que le programme comprenait une théorie d’évaluation reposant sur quatre grands principes en accord avec une pédagogie et une approche centrée sur l’enfant. De plus, cette théorie a orienté les enseignants vers des ressources et des stratégies susceptibles de les aider à changer leurs pratiques d’évaluation. En 1943, le département de l’Éducation a toutefois commencé à compromettre cette approche, ce qui a ouvert la porte à des pratiques traditionnelles d’évaluation et de classement dans un paradigme pédagogique progressif.</p> 2018-09-26T16:21:44-07:00 ##submission.copyrightStatement## https://historicalstudiesineducation.ca/index.php/edu_hse-rhe/article/view/4627 Exceptional Educators: Canada’s First Special Education Teachers, 1910–45 2018-09-26T16:21:45-07:00 Jason Ellis j.ellis@ubc.ca <p>The article examines the personal backgrounds and professional lives of Canada’s earliest special education teachers. It considers the approximately 340 women and men who, between 1910 and 1945, taught special education classes in the public elementary schools of Toronto and Vancouver<span style="font-size: 10px;">—</span><span style="font-size: 10px;">the first two systems in the country to offer special education programs. Twelve selected special educators are discussed in more depth based on traces of their lives found in an eclectic array of sources, including school reports, the census, and vital records. The article considers early special educators’ gender; teacher training, certification, extra qualifications, and length of service; and their relationship as non-disabled adults to children with disabilities. It discusses each of these factors in light of what it can tell us about the uniqueness of early special educators and what in turn the personal and professional stories of these individuals can tell us about the history of special education.</span></p><p><strong><span style="font-size: 10px;">Résumé</span></strong></p><div class="page" title="Page 1"><div class="layoutArea"><div class="column"><p><span>Cet article explore les antécédents personnels et la vie professionnelle des premiers enseignants en éducation spécialisée au Canada. Il prend en compte les quelque 340 femmes et hommes qui, entre 1910 et 1945, ont donné des cours d’éducation spécialisés dans les écoles primaires publiques de Toronto et de Vancouver — les deux premiers systèmes scolaires au pays à offrir des programmes d’éducation spécialisée. Cet article s’intéresse particulièrement au profil de douze éducateurs spécialisés dont il est possible de suivre la trace à partir d’un ensemble de sources éclectiques incluant les rapports scolaires, les recensements, et les registres d’état civil. Il prend en compte le genre des premiers éducateurs spécialisés, la formation des enseignants, la certification, les qualifications supplémentaires, le nombre d’années de service, ainsi que la relation de ces adultes non handicapés avec des enfants ayant une limitation fonctionnelle. Chacun de ces facteurs est analysé à la lumière de ce qu’ils peuvent révéler à propos du caractère unique des premiers éducateurs spécialisés, de même que ce que leurs histoires personnelles et professionnelles révèlent sur l’histoire de l’éducation spécialisée.</span></p></div></div></div><p> </p> 2018-09-26T16:21:45-07:00 ##submission.copyrightStatement## https://historicalstudiesineducation.ca/index.php/edu_hse-rhe/article/view/4536 Fouetter les structures et « éduquer à l’unité ». Les Travailleurs étudiants du Québec et l’action sociale (1959-1967) 2018-09-26T16:21:46-07:00 Daniel Poitras daniel.poitras01@gmail.com <p><strong>Résumé</strong></p><p>L’action sociale étudiante est un chapitre largement inconnu de l’histoire des étudiants au Québec, qui ont surtout retenu l’attention pour leurs coups de gueule ou d’éclat. L’histoire des Travailleurs étudiants du Québec (TEQ) vient démentir cette représentation. Les TEQ (1964-1967) qui ont œuvré auprès des familles démunies, des ouvriers, des chômeurs et des jeunes de la rue dans des milieux s’étendant de Gaspé à Thetford Mines se voulaient éducateurs, animateurs sociaux et organisateurs communautaires. Ils cherchaient à susciter des prises de conscience citoyennes et à encourager des initiatives et des structures locales pouvant mener à une véritable société de participation. Dans cet article, je démontre de quelle façon l’Action sociale étudiante (ASE) québécoise opérait à partir de traditions (étudiantes, sociales et politiques) et se projetait dans le futur en réarticulant constamment son idéalisme et son pragmatisme. Pendant ses quatre ans d’existence, l’ASE a constitué un haut lieu de formation et de mobilisation pour plusieurs jeunes qui ont eu l’occasion de confronter un bagage universitaire largement livresque à la réalité du terrain de l’action sociale.<span style="font-size: 10px;"> </span></p><p><strong>Abstract</strong><em style="font-size: 10px;"> </em></p><p>We know relatively little about the social action projects led by Québécois students, better known for their political activism and dramatic gestures. The <em>Travailleurs étudiants du Québec</em>(TEQ)’s story contradicts this representation. Working with low-income families, factory workers, unemployed people, and street youth from all over the province, these students acted as educators and social organizers. Their goal was to raise awareness among citizens, generating local initiatives and establishing structures that could lead to a true participative society. In this article, I demonstrate how the <em>Action sociale étudiante </em>(ASE) emerged from different traditions (social, political, students’) and projected itself into the future through a precarious balance between its idealism and pragmatism. During its four years of existence (1964-1967), the ASE was an important organization for the forming and mobilization of many young people who had the opportunity to confront their scholarly knowledge to the realities of social action.<em></em></p> 2018-09-26T16:21:46-07:00 ##submission.copyrightStatement## https://historicalstudiesineducation.ca/index.php/edu_hse-rhe/article/view/4553 Le rôle de l’État dans l’encadrement de la profession enseignante au Québec et en Ontario de 1960 à 2000 2018-09-26T16:21:46-07:00 Adriana Morales-Perlaza adriana.morales@umontreal.ca <p><strong>Résumé</strong></p><p>Cet article présente une analyse comparative historique et sociologique du rôle de l’État dans la mise en place des formations professionnelles à l’enseignement au Québec et en Ontario pendant les années 1960 à 2000. Nous sommes d’accord avec Peter Grimmett en ce que nous trouvons une gouvernance « politique » au Québec, mais nous argumentons que la gouvernance en Ontario ne peut pas être considérée comme « professionnelle », mais plutôt comme « corporative » selon la thèse de Terrence James Johnson. Au-delà des différences entre ces deux provinces, nous établissons des tendances historiques de la professionnalisation de l’enseignement dans ces deux cas qui sont semblables avec celles de l’Europe et qui démontrent l’importance du contrôle étatique sur l’évolution de la professionnalisation de l’enseignement, ce qui diffère de l’histoire de la plupart des professions établies analysées par les sociologues. </p><p><strong>Abstract</strong></p><p>This paper presents a historical and sociological comparative analysis of the role of the state in the implementation of professional teacher education in Quebec and Ontario during the 1960s to the year 2000. We agree with Peter Grimmett that we find “political” governance in Quebec, but we argue that governance in Ontario cannot be considered “professional”, but rather “corporate” according to Terrence James Johnson's theoretical approach. Beyond the differences between these two provinces, we establish historical trends in the professionalization of teaching in these two cases, which are similar to those in Europe, and which demonstrate the importance of state control over the evolution of professionalization of teaching, which differs from the history of most established professions that have been analyzed by sociologists.</p> 2018-09-26T16:21:46-07:00 ##submission.copyrightStatement## https://historicalstudiesineducation.ca/index.php/edu_hse-rhe/article/view/4629 Bibliography of Canadian Educational History / Bibliographie d’histoire de l’éducation canadienne 2018-09-26T16:21:47-07:00 Kristin Hall k4hall@uwaterloo.ca 2018-09-26T16:21:47-07:00 ##submission.copyrightStatement## https://historicalstudiesineducation.ca/index.php/edu_hse-rhe/article/view/4635 André Turmel, Le Québec par ses enfants. Une sociologie historique (1850–1950) 2018-09-26T16:21:47-07:00 Denyse Baillargeon denyse.baillargeon@umontreal.ca 2018-09-26T16:21:47-07:00 ##submission.copyrightStatement## https://historicalstudiesineducation.ca/index.php/edu_hse-rhe/article/view/4636 Marc-André Éthier, David Lefrançois et François Audigier (dirs), Pensée critique, enseignement de l’histoire et de la citoyenneté 2018-09-26T16:21:47-07:00 Hans Boulay hans.boulay1@uqac.ca 2018-09-26T16:21:47-07:00 ##submission.copyrightStatement## https://historicalstudiesineducation.ca/index.php/edu_hse-rhe/article/view/4637 Catherine Foisy, Au risque de la conversion. L’expérience québécoise de la mission au XXe siècle (1945–1980) 2018-09-26T16:21:47-07:00 Lucia Ferretti lucia_ferretti@uqtr.ca 2018-09-26T16:21:47-07:00 ##submission.copyrightStatement## https://historicalstudiesineducation.ca/index.php/edu_hse-rhe/article/view/4638 Henri Goulet, Histoire des pensionnats indiens catholiques au Québec. Le rôle déterminant des pères oblats 2018-09-26T16:21:48-07:00 Catherine Larochelle catherine.larochelle.1@umontreal.ca 2018-09-26T16:21:48-07:00 ##submission.copyrightStatement## https://historicalstudiesineducation.ca/index.php/edu_hse-rhe/article/view/4639 Mona Gleason and Tamara Myers, eds., Bringing Children & Youth into Canadian History: The Difference Kids Make 2018-09-26T16:21:48-07:00 Karen Balcom balcomk@mcmaster.ca 2018-09-26T16:21:48-07:00 ##submission.copyrightStatement## https://historicalstudiesineducation.ca/index.php/edu_hse-rhe/article/view/4640 Keith Crawford, Arthur Mee: A Biography 2018-09-26T16:21:48-07:00 Penney Clark penney.clark@ubc.ca 2018-09-26T16:21:48-07:00 ##submission.copyrightStatement## https://historicalstudiesineducation.ca/index.php/edu_hse-rhe/article/view/4641 Pamela Grundy, Color and Character: West Charlotte High and the American Struggle over Educational Equality 2018-09-26T16:21:48-07:00 Ansley T. Erickson Erickson@exchange.tc.columbia.edu 2018-09-26T16:21:48-07:00 ##submission.copyrightStatement## https://historicalstudiesineducation.ca/index.php/edu_hse-rhe/article/view/4642 Rivka Feldhay and F. Jamil Ragep, eds., Before Copernicus: The Cultures and Contexts of Scientific Learning in the Fifteenth Century 2018-09-26T16:21:48-07:00 Margaret Gaida margaret.gaida@ou.edu 2018-09-26T16:21:48-07:00 ##submission.copyrightStatement## https://historicalstudiesineducation.ca/index.php/edu_hse-rhe/article/view/4643 Rosa Bruno-Jofré and Jon Igelmo Zaldívar, eds., Catholic Education in the Wake of Vatican II 2018-09-26T16:21:48-07:00 Peter Meehan pmeehan@corpuschristi.ca 2018-09-26T16:21:48-07:00 ##submission.copyrightStatement## https://historicalstudiesineducation.ca/index.php/edu_hse-rhe/article/view/4644 Theodore Michael Christou, ed., The Curriculum History of Canadian Teacher Education 2018-09-26T16:21:48-07:00 Dianne M. Miller dianne.miller@usask.ca 2018-09-26T16:21:48-07:00 ##submission.copyrightStatement## https://historicalstudiesineducation.ca/index.php/edu_hse-rhe/article/view/4645 Ning Wang, Banished to the Great Northern Wilderness: Political Exile and Re-education in Mao’s China 2018-09-26T16:21:48-07:00 Aminda Smith amsmith@msu.edu 2018-09-26T16:21:48-07:00 ##submission.copyrightStatement## https://historicalstudiesineducation.ca/index.php/edu_hse-rhe/article/view/4646 Front Matter 2018-09-26T16:21:44-07:00 K. M. Gemmell k.gemmell@alumni.ubc.ca 2018-09-26T16:21:43-07:00 ##submission.copyrightStatement## https://historicalstudiesineducation.ca/index.php/edu_hse-rhe/article/view/4648 Contributors/Collaborateurs 2018-09-26T16:21:49-07:00 K. M. Gemmell k.gemmell@alumni.ubc.ca 2018-09-26T16:21:49-07:00 ##submission.copyrightStatement## https://historicalstudiesineducation.ca/index.php/edu_hse-rhe/article/view/4647 Author Guidelines 2018-09-26T16:21:49-07:00 K. M. Gemmell k.gemmell@alumni.ubc.ca 2018-09-26T16:21:49-07:00 ##submission.copyrightStatement##