The Emergence of Academies in the Eastern Townships of Lower Canada and the Invisibility of the Canada-U.S. Border
Résumé
Abstract
By examining the emergence of academies along the borderland of the United States and the Eastern Townships of Lower Canada in the nineteenth century, this study highlights American influences and innovations that contributed to the development of schooling in the region. When American settlers arrived in the wake of the American Revolution, they began to re-establish the familiar social and cultural institutions that they had left behind in the Thirteen Colonies. Among those institutions were academies based on the New England model. Academies in the Eastern Townships emulated the culture of New England academies in four major ways: organizational structure; curriculum; the use of American books; and, reliance on American teachers. This study argues that by examining American influences on education, we may better situate the history of Quebec education in its continental context, and may better understand the trends that have shaped the common experience of schooling on both sides of the border.
Résumé
L’étude de l’émergence des « académies » au début du XIXe siècle dans la région frontalière entre les États-Unis et les Cantons de l’Est du Bas-Canada met en lumière les influences et les innovations américaines qui contribuèrent au développement de l’éducation dans cette région. Lorsque les colons américains arrivèrent dans la foulée de la révolution américaine, ils commencèrent par établir des institutions culturelles et sociales comme celles laissées derrière dans les Treize colonies. Parmi celles-ci, on retrouve les académies calquées sur le modèle de la Nouvelle-Angleterre. Dans les Cantons de l’Est, ces institutions ont adopté quatre caractéristiques principales des académies américaines : la structure organisationnelle, le programme scolaire, l’emploi des mêmes livres et le recrutement d’enseignants américains. L’auteur soutient qu’en examinant les influences américaines en éducation, nous pourrions découvrir le contexte continental de l’histoire de l’éducation bas-canadienne et comprendre davantage les tendances qui ont façonné l’expérience commune de l’éducation des deux côtés de la frontière.