Résumé
Abstract:
This study examines the history of Pleasant Avenue School in Willowdale, Ontario, during a time when its staff engaged in a significant experiment in curriculum and pedagogical design. As one of the pioneering schools of the Open Concept Plan (and accompanying team-teacher strategies) as early as 1962, it became an archetype for countless reproductions throughout the province, and of great inspiration to recommendations made in the influential Hall-Dennis Report of 1968. Through records, interviews, and other primary print/audio visual sources, this study details the school’s connections to American counterparts, the factors that led to its immediate success, the influence that it had on the province, and the eventual collapse of the experiment by the end of the decade.
Résumé:
Cet article analyse l’histoire de la Pleasant Avenue School à Willowdale en Ontario, à l’époque où ses enseignants entreprenaient une expérience d’importance touchant la conception des programmes d’étude et des méthodes pédagogiques. En tant que l’une des écoles pionnières de l’Open Concept Plan (et des stratégies d’enseignement en équipe qui l’accompagnaient), cette expérience est devenue, dès 1962, le modèle pour d’innombrables écoles dans la province et une inspiration pour les recommandations de l’influent rapport Hall-Dennis de 1968. À travers des documents, entretiens et autres sources primaires, cette étude explique en détail les liens entre l’école et ses contreparties américaines, les facteurs qui ont contribué au succès de l’expérience, l’influence de ce succès dans la province et son éventuelle fin abrupte vers la fin des années 1960.