Fall / Automne 2018
Articles

Exceptional Educators: Canada’s First Special Education Teachers, 1910–45

Jason Ellis
University of British Columbia
Published September 26, 2018
Keywords
  • special education,
  • teachers,
  • women teachers,
  • teacher biography
How to Cite
Ellis, J. (2018). Exceptional Educators: Canada’s First Special Education Teachers, 1910–45. Historical Studies in Education / Revue D’histoire De L’éducation, 30(2). Retrieved from https://historicalstudiesineducation.ca/index.php/edu_hse-rhe/article/view/4627

Abstract

The article examines the personal backgrounds and professional lives of Canada’s earliest special education teachers. It considers the approximately 340 women and men who, between 1910 and 1945, taught special education classes in the public elementary schools of Toronto and Vancouver—the first two systems in the country to offer special education programs. Twelve selected special educators are discussed in more depth based on traces of their lives found in an eclectic array of sources, including school reports, the census, and vital records. The article considers early special educators’ gender; teacher training, certification, extra qualifications, and length of service; and their relationship as non-disabled adults to children with disabilities. It discusses each of these factors in light of what it can tell us about the uniqueness of early special educators and what in turn the personal and professional stories of these individuals can tell us about the history of special education.

Résumé

Cet article explore les antécédents personnels et la vie professionnelle des premiers enseignants en éducation spécialisée au Canada. Il prend en compte les quelque 340 femmes et hommes qui, entre 1910 et 1945, ont donné des cours d’éducation spécialisés dans les écoles primaires publiques de Toronto et de Vancouver — les deux premiers systèmes scolaires au pays à offrir des programmes d’éducation spécialisée. Cet article s’intéresse particulièrement au profil de douze éducateurs spécialisés dont il est possible de suivre la trace à partir d’un ensemble de sources éclectiques incluant les rapports scolaires, les recensements, et les registres d’état civil. Il prend en compte le genre des premiers éducateurs spécialisés, la formation des enseignants, la certification, les qualifications supplémentaires, le nombre d’années de service, ainsi que la relation de ces adultes non handicapés avec des enfants ayant une limitation fonctionnelle. Chacun de ces facteurs est analysé à la lumière de ce qu’ils peuvent révéler à propos du caractère unique des premiers éducateurs spécialisés, de même que ce que leurs histoires personnelles et professionnelles révèlent sur l’histoire de l’éducation spécialisée.