Fall / Automne 2018
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“Some Reckoning of Gains Is Made”: Theories of Assessment in Alberta’s Child-Centred Curricula, 1936–1950

James Rempel
Amy von Heyking
University of Lethbridge
Bio
Published September 26, 2018
Keywords
  • History of curriculum and assessment,
  • progressive curriculum,
  • curriculum reform,
  • histoire de l'évaluation scolaire,
  • programme d'études et évaluation,
  • pédagogie progressive
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How to Cite
Rempel, J., & von Heyking, A. (2018). “Some Reckoning of Gains Is Made”: Theories of Assessment in Alberta’s Child-Centred Curricula, 1936–1950. Historical Studies in Education / Revue D’histoire De L’éducation, 30(2). Retrieved from https://historicalstudiesineducation.ca/index.php/edu_hse-rhe/article/view/4610

Abstract

Historians have suggested that Alberta’s child-centred curriculum known as the “Enterprise curriculum,” which was introduced in 1936, was not fully implemented because teachers struggled with assessment of students’ learning. This historical case study reveals that the program included a theory of assessment consisting of four major principles, consistent with a child-centred vision of curriculum and pedagogy. Moreover, it directed teachers towards resources and strategies that might have assisted them in shifting their assessment practices. In 1943, the Department of Education began to compromise this vision, resulting in revisions to the program that defined a role for traditional testing and grading practices within a pedagogically progressive paradigm.

 

Résumé

Les historiens ont postulé que le programme d’étude albertain centré sur l’enfant introduit en 1936 et connu sous le nom de « Enterprise curriculum » n’a pas été entièrement mis en œuvre parce que les enseignants ont eu du mal à évaluer l’apprentissage des élèves. La présente étude de cas révèle que le programme comprenait une théorie d’évaluation reposant sur quatre grands principes en accord avec une pédagogie et une approche centrée sur l’enfant. De plus, cette théorie a orienté les enseignants vers des ressources et des stratégies susceptibles de les aider à changer leurs pratiques d’évaluation. En 1943, le département de l’Éducation a toutefois commencé à compromettre cette approche, ce qui a ouvert la porte à des pratiques traditionnelles d’évaluation et de classement dans un paradigme pédagogique progressif.