Fall / automne 2017
Articles

From Territory to Human Resources: A History of Colonial Adult Education in the Central Arctic

Scott McLean
University of Calgary
Bio
Published October 31, 2017
Keywords
  • Inuit Education,
  • Adult Education,
  • Colonial History,
  • l'éducation des adultes,
  • histoire coloniale.
How to Cite
McLean, Scott. 2017. “From Territory to Human Resources: A History of Colonial Adult Education in the Central Arctic”. Historical Studies in Education / Revue d’histoire De l’éducation 29 (2). https://doi.org/10.32316/hse/rhe.v29i2.4507.

Abstract

This article narrates the history of state-organized adult education in the Central Arctic (Kitikmeot region) from the 1950s through the early 1990s. Prior to 1960, little formal adult education was delivered in the region, as relationships between Inuit and Euro-Canadians centred on the exchange of fox furs for external products. In the 1960s and 1970s, adult programs focused on housing, education, literacy, and home management, teaching groups of Inuit how to live in the permanent settlements that had recently been constructed by the federal government. In the 1980s, adult programs focused on employment preparation and life skills, moulding individual Inuit into employable citizens. This article addresses an important silence in existing scholarship regarding Canadian educational history, and sheds light upon the evolving priorities of Euro-Canadian colonizers in the Arctic; whether for purposes of territorial sovereignty or human resource development, adult education served as an important medium for the communication of colonial messages.

Résumé

Cet article raconte l’histoire de l’éducation aux adultes organisée par l’État dans l’Arctique central (région de Kitikmeot), depuis les années 1950 jusqu’au début des années 1990. Avant 1960, peu de programmes d’éducation aux adultes étaient offerts dans la région, puisque les relations entre Inuits et Euro-Canadiens étaient alors centrées sur l’échange de fourrures de renard contre des produits venant de l’extérieur. Dans les années 1960 et 1970, les programmes pour adultes se sont concentrés sur le logement, l’éducation, l’alphabétisation et l’économie familiale, enseignant aux Inuits comment vivre dans les établissements permanents récemment construits par le gouvernement fédéral. Dans les années 1980, les programmes pour adultes se sont concentrés sur la préparation à l’emploi et les compétences de la vie quotidienne, façonnant les individus Inuits en citoyens aptes à l’emploi. Cet article comble un manque important dans la littérature sur l’histoire de l’éducation canadienne, et met en lumière l’évolution des priorités des colonisateurs Euro-Canadiens dans l’Arctique. Que ce soit à des fins de souveraineté territoriale ou de développement des ressources humaines, l’éducation aux adultes a servi comme un important moyen de communication des messages coloniaux.