Fall / automne 2012
Articles

Teaching Czech German Refugees at Tate Creek, British Columbia, During World War II

Helen Raptis
University of Victoria
Bio
Published October 9, 2012
Keywords
  • World War II,
  • refugees,
  • war effort
How to Cite
Raptis, Helen. 2012. “Teaching Czech German Refugees at Tate Creek, British Columbia, During World War II”. Historical Studies in Education / Revue d’histoire De l’éducation 24 (2). https://doi.org/10.32316/hse/rhe.v24i2.4093.

Abstract

Abstract

This paper explores the experiences of two teachers of Czech German refugees who settled at Tate Creek, British Columbia after Hitler’s annexation of the Sudetenland in 1938. In an era which pre-dates the genesis of the term “English as a Second Language” (ESL), Amy (Brown) Dauphinee and Celia (Stickney) Dowding employed pedagogical techniques that closely resembled those advocated by today’s ESL experts. This research also raises questions about the roles schools played in Canada’s war effort. The extent to which children and teachers engaged in war-related activities depended on many factors, including a teacher’s personal qualities and skills as well as the nature of the community.

Résumé

Cet article traite des expériences de deux enseignantes qui ont travaillé auprès de réfugiés tchèques d’origine allemande installés à Tate Creek, Colombie-Britannique, après l’annexion par l’Allemagne des Sudètes en 1938. À une époque précédant l’apparition du terme « anglais langue seconde (ASL) » Amy (Brown) Dauphinee et Celia (Stickney) Dowding employaient des techniques pédagogiques qui s’apparentaient à celles utilisées de nos jours par les experts d’ASL. L’étude soulève également des questions quant au rôle joué par les écoles dans l’effort de guerre canadien. L’étendue de l’engagement du personnel et des élèves dans des activités liées à la guerre dépendait de plusieurs facteurs dont la personnalité et les aptitudes des enseignants, ainsi que du caractère de la communauté où l’école se trouvait.