Special Issue/Édition spéciale : Spring / printemps 2015
Special issue/Numéro spécial

Listening for More (Hi)Stories from the Arctic’s Dispersed and Diverse Educational Past

Heather E. McGregor
University of British Columbia
Publiée March 7, 2015
Comment citer
McGregor, Heather E. 2015. « Listening for More (Hi)Stories from the Arctic’s Dispersed and Diverse Educational Past ». Historical Studies in Education / Revue d’histoire De l’éducation 27 (1). https://doi.org/10.32316/hse/rhe.v27i1.4411.

Résumé

Résumé

Alors que les marques profondes laissées par le système d’écoles résiduelles du Nord canadien refont surface, il est important de poursuivre l’étude des politiques en matière d’éducation en parallèle avec les expériences vécues par les élèves dans des lieux et des contextes d’instruction variés. Dans le cas des Inuits, cette recherche fut incomplète. L’auteure avance qu’il faut approfondir les études sur l’implication du gouvernement fédéral dans les premiers systèmes d’éducation dans les Territoires. Ces travaux devraient prendre en compte les disparités locales et régionales ainsi que les expériences des élèves. En mettant l’accent sur les contradictions et les différents impacts causés par l’éducation dans ces communautés dans le passé, et notamment sur les enseignants sans expérience de la vie nordique, cela permettrait de trouver des manières pour décoloniser l’éducation de nos jours.

 

Abstract

As the widespread and deep impressions left on the Canadian North by the residential school system come to light, it is also important to continue examining educational policies alongside the experiences of students throughout a range of schooling sites and forms. Such research on Inuit schooling has been insufficient. I argue that more detailed educational histories of the federal and early territorial school systems should feature local and regional variability in implementation of policy and in student experience. Illuminating the inconsistent and multifaceted ways education affected communities in the past, particularly for teachers new to the North, serves to illustrate the ways education in the present necessitates decolonizing.