Spring/printemps 2010
Articles

The Salaries of Teachers in English Canada, 1900-1940: A Reappraisal

R. D. Gidney
University of Western Ontario
Bio
W. P.J. Millar
Bio
Published June 18, 2010
Keywords
  • teachers,
  • salaries,
  • gender of teachers,
  • rural and urban teachers,
  • nature of teaching workforce
How to Cite
Gidney, R. D., and W. P.J. Millar. 2010. “The Salaries of Teachers in English Canada, 1900-1940: A Reappraisal”. Historical Studies in Education / Revue d’histoire De l’éducation 22 (1). https://doi.org/10.32316/hse/rhe.v22i1.2134.

Abstract

Any student of Canadian education during the first half of the twentieth century has encountered the belief, common among those engaged in the educational enterprise and sometimes shared by others, that teachers were badly paid for their work. Though not a universal assessment, a similar view has also dominated the historiography. This interpretation, we think, is overdue for revision. In this article we address two central questions. One focuses more narrowly on teachers' salaries per se: how much, on average, did teachers earn, and how did this change over time? The other asks, just how good or bad were their salaries compared to those of other people in the Canadian workforce? We tackle these questions on a Canada-wide basis, excluding only the province of Quebec, and over an extended period, covering the first four decades of the century. -- Parmi les chercheurs et les étudiants intéressés par l’histoire de l’éducation canadienne pour la première moitié du vingtième siècle, un lieu commun persiste, à savoir, que les enseignants étaient très mal payés pour leur travail. Bien que cette assertion ne soit pas partagée par tous, ce point de vue domine dans l’historiographie de cette période. Nous croyons qu’il est temps de repenser cette interprétation. Dans cet article, nous nous intéressons à deux questions fondamentales. La première porte spécifiquement sur la rémunération des enseignants: combien gagnaient-ils en moyenne et comment leurs salaires ont-ils évolué dans le temps? La deuxième compare les salaires des enseignants à ceux versés aux autres travailleurs canadiens: étaient-ils pires ou meilleurs? Notre étude s’intéresse aux enseignants canadiens, à l’exception de ceux du Québec, et couvre les quatre premières décennies du vingtième siècle.