Fall / automne 2014
Articles

Applying to be ‘Industrial Soldiers’: The Letters of Young Women Wanting to Train as Chemistry Laboratory Technicians, 1942-1944

Amber Lloydlangston
Canadian War Museum
Bio
Published September 24, 2014
Keywords
  • Female Chemistry Laboratory Technician Course,
  • Social discourse analysis,
  • Second World War,
  • Dominion-Provincial War Emergency Training Plan,
  • University of Western Ontario,
  • Vocational training
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How to Cite
Lloydlangston, Amber. 2014. “Applying to Be ‘Industrial Soldiers’: The Letters of Young Women Wanting to Train As Chemistry Laboratory Technicians, 1942-1944”. Historical Studies in Education / Revue d’histoire De l’éducation 26 (2). https://historicalstudiesineducation.ca/hse/index.php/edu_hse-rhe/article/view/4332.

Abstract

Abstract

Between 1942 and 1944, just over 100 young women from southwestern Ontario applied to, and were accepted into, one of four female chemistry laboratory technician courses held at the University of Western Ontario under the aegis of the Dominion-Provincial War Emergency Training Program. This paper constitutes a social discourse analysis of the letters written by the young women. It explores the backgrounds of the participants in the communication, as well as its social and institutional context, seeking to understand how the young women presented themselves as they sought entry into this course. Did they duplicate the discourse provided to them? They did, but only to a degree. For example, they emphasized educational attainment but did not reference patriotism and a desire to help Canada’s war effort. This exercise suggests that Canada’s Total War did not touch every Canadian quite as profoundly as we might believe.

Résumé

Entre 1942 et 1944, un peu plus de 100 jeunes femmes venant du Sud-Ouest de l’Ontario posaient avec succès leur candidature à l’un des quatre cours de formation de techniciennes pour des laboratoires de chimie tenus à l’Université de Western Ontario sous l’égide du Programme de formation d’urgence en temps de guerre du Canada. Cet article présente une analyse sociale de la teneur des lettres de motivation écrites par ces jeunes femmes. L’auteure s’intéresse à la fois aux antécédents ainsi qu’à la situation sociale et académique des candidates afin de mieux comprendre comment ces jeunes femmes se sont présentées elles-mêmes en vue de leur admission à ce cours. Ont-elles reproduit le discours qui leur était suggéré? Oui, dans une certaine mesure. Par exemple, elles mettaient l’accent sur la réussite scolaire, mais elles ne faisaient aucune référence au patriotisme et au désir de contribuer à l’effort de guerre canadien. Cette étude suggère que l’effort de guerre n’affectait pas tous les Canadiens aussi profondément qu’on l’aurait cru.