Spring / printemps 2016
Articles

The Imagined Space of Academic Life: Leacock, Callaghan, and English-Canadian Campus Fiction in Canada, 1914-1948

E. Lisa Panayotidis
Professor, Werklund School of Education, University of Calgary
Bio
Paul Stortz
Department of History, University of Calgary
Bio
Published April 20, 2016
Keywords
  • colleges and universities,
  • campus fiction,
  • professors,
  • students,
  • Stephen Leacock,
  • Morley Callaghan
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How to Cite
Panayotidis, E. Lisa, and Paul Stortz. 2016. “The Imagined Space of Academic Life: Leacock, Callaghan, and English-Canadian Campus Fiction in Canada, 1914-1948”. Historical Studies in Education / Revue d’histoire De l’éducation 28 (1). https://historicalstudiesineducation.ca/hse/index.php/edu_hse-rhe/article/view/4461.

Abstract

ABSTRACT

Since the earliest establishment of universities in Canada, campuses have been the backdrop against which students, professors, administrators, and staff negotiated an important part of their daily lives. Through interpretive and contextual historical understandings, members of the public and the university community visually and discursively constructed the campus but they were in turn also intensely shaped by it. This article examines two seminal fictional accounts that depict the historical Canadian university campus: chapter 3 of Stephen Leacock’s Arcadian Adventures with the Idle Rich (1914) and Morley Callaghan’s The Varsity Story (1948). As part of a broader genre of campus fiction, these works focus on the symbolic cultural meanings and experiences that were ascribed to the natural and built environment of the university. These books were narrated through fictional actors and imbue the geography and space of the campus and one’s lived experiences with moral significance, a tapestry on which historical academic and intellectual worlds unfolded.

RÉSUMÉ

Depuis la création des universités au Canada, les campus ont fait l’objet de négociations par les étudiants, les professeurs, les administrateurs et le personnel administratif pour l’amélioration d’une partie importante de leurs conditions de vie au quotidien. À travers le temps et grâce à des ententes et à des échanges mutuels, la population en général et la communauté universitaire ont d’une manière régulière ou sporadique façonné les campus, mais en retour en ont été fortement influencées. Cet article analyse deux créations littéraires renommées qui ont décrit l’histoire des campus universitaires canadiens. La première se trouve dans le chapitre trois de l’œuvre de Stephen Leacock, Arcadian Adventures with the Idle Rich (1914) et l’autre provient du livre de Marley Callaghan intitulé The Varsity Story (1948). Ces textes font partie d’un genre plus vaste qui englobe les fictions universitaires et mettent l’accent sur les significations culturelles symboliques et les expériences attribuées à l’environnement naturel et construit de l’université. Des personnages fictifs relatent ces histoires dans le décor géographique et spatial des campus où ils vivent des expériences ayant une implication morale. Un tableau dans lequel se déploient les univers académiques et intellectuels.