Fall / automne 2013
CHEA / ACHÉ

Establishing Pathways for Woman in Education: Never-Married Women Career Teachers

June Corman
Professor Brock University
Published November 4, 2013
Keywords
  • woman school teacher,
  • Saskatchewan Teachers’ Federation,
  • ideal teacher,
  • professional association,
  • instituteur femme,
  • Saskatchewan Teachers' Federation,
  • professeur ideal,
  • association professionnelle
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How to Cite
Ensslen, Christine, and June Corman. 2013. “Establishing Pathways for Woman in Education: Never-Married Women Career Teachers”. Historical Studies in Education / Revue d’histoire De l’éducation 25 (2). https://doi.org/10.32316/hse/rhe.v25i2.4326.

Abstract

Abstract:

This paper examines the professional activities of never-married women teachers. The ‘spinster’ teacher was not considered a potential ideal career teacher, in part, because women were not considered long-term workers. Until the mid-1940s, most school districts refused to hire married women teachers and so remaining single was the only option to continue in the profession. These career teachers were forced to deal with the same short shrift faced by young short-term women teachers though they were trying to establish themselves in the profession. Without established pathways and facing discrimination in employment, these never-married women persevered to have long careers and to make contributions to their professional associations. These teachers were in the forefront of women who broke the glass ceiling into what had been male preserves in the profession and in teachers’ associations.

Résumé:

Cet article s'intéresse aux activités professionnelles des enseignantes qui ne se sont jamais mariées. Il était difficile d'imaginer des enseignantes « vieilles filles » comme des femmes faisant carrière en partie parce qu'on ne les voyait pas comme travailleuses à long terme. Jusqu’au milieu des années 1940, la plupart des commissions scolaires refusaient d’engager des enseignantes mariées et la seule option pour poursuivre dans l'enseignement était de rester célibataire. Ces femmes de carrière étaient confronté aux mêmes difficultés que les jeunes travaillant à court terme malgré leurs efforts pour s’établir dans le métier. Ne jouissant d'aucun précédent, elles ont eu à affronter de la discrimination à l’embauche. Pourtant, ces femmes célibataires ont persévéré en menant de longues carrières et en participant à leurs associations professionnelles. Ces enseignantes étaient au premier rang parmi ces femmes qui ont brisé le plafond de verre en entrant dans les domaines auparavant réservés exclusivement aux hommes tant au sein de la profession que dans les associations professionnelles.