Fall / automne 2013
CHEA / ACHÉ

Managing the Muses: Musical Performance and Modernity in the Public Schools of Late-Nineteenth Century Toronto

Published November 4, 2013
How to Cite
Booth, Geoffrey. 2013. “Managing the Muses: Musical Performance and Modernity in the Public Schools of Late-Nineteenth Century Toronto”. Historical Studies in Education / Revue d’histoire De l’éducation 25 (2). https://historicalstudiesineducation.ca/hse/index.php/edu_hse-rhe/article/view/4313.

Abstract

Abstract:

This paper employs the lens of sensory historical analysis to examine public school music in the making of a modern middle class in late-Victorian Toronto. Its aim is to show how this subject both shaped and was shaped by the culture of modernity which increasingly pervaded large urban centres such as Toronto during the course of the nineteenth century. The paper goes beyond pedagogic and bureaucratic justification, to present the evolution of school music within a much broader acoustic framework, that is, to weave it into the increasingly-urban soundtrack of Toronto, to gain some appreciation of how it would have been heard and understood at the time. Its aim is to offer historians of education an understanding of what actually occurred in the classrooms of Toronto during the period by listening to these experiences and the acoustic environment in which they would have been understood.

Résumé:

Cet article analyse le rôle joué par les cours de musique dans les écoles publiques de Toronto dans le processus de formation de la classe moyenne à l'époque victorienne. L'auteur propose une analyse historique sensorielle afin de démontrer comment cette matière scolaire a influencé et était influencée par la culture de modernité dont s'imprégnaient graduellement les grands centres urbains au cours du dix-neuvième siècle. Au-delà des justifications pédagogiques et bureaucratiques, il présente l’évolution des cours de musique dans un cadre élargi en lien avec la musique diffusée dans cette ville aux sonorités de plus en plus urbaines. Il veut ainsi favoriser une meilleure compréhension de ce qu'était le contexte sonore et sa réceptivité chez les auditeurs à cette époque. Ce texte trace pour les historiens de l'éducation un portrait de l'évolution de l'enseignement de la musique dans les classes torontoises dans le contexte particulier de la nouveauté musicale.