Spring / printemps 2012
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“The students swarm to these peaceful shores in droves”: An Historical Overview of the Postwar Spring Break Phenomenon

Published April 11, 2012
Keywords
  • Spring Break,
  • United States,
  • tourism,
  • commercialism,
  • race relations
How to Cite
Dawson, Michael, Ashley Doiron, and Catherine Gidney. 2012. “‘The Students Swarm to These Peaceful Shores in droves’: An Historical Overview of the Postwar Spring Break Phenomenon”. Historical Studies in Education / Revue d’histoire De l’éducation 24 (1). https://doi.org/10.32316/hse/rhe.v24i1.3576.

Abstract

Abstract
Despite the cultural and economic influence of Spring Break, and the fact that it has become a
significant area of study in other fields of research such as psychology, sociology, college health,
and business and marketing, historians have largely overlooked the phenomenon. This article
provides an overview of Spring Break’s postwar history by focusing primarily upon developments
in the American Southeast, especially Fort Lauderdale, Daytona Beach and Atlanta. In
bridging the histories of higher education and tourism we focus on three key developments:
tensions between visiting students and host communities, commercialization and corporatization,
and the racial dynamics of Spring Break. In our conclusion we briefly examine the phenomenon
of “alternative” Spring Breaks and offer reflections on Spring Break’s overall historical
significance.


Résumé
Malgré l’influence culturelle et économique de la semaine de relâche universitaire, le « Spring
Break » et le fait que de nombreux chercheurs en psychologie, sociologie, santé des étudiants
universitaires, commerce et publicité s’y soient intéressés, les historiens ont négligé ce phénomène.
Cet article fournit une vue d’ensemble de l’histoire de la semaine de relâche dans la
période d’après-guerre, centrée sur le déroulement des activités dans le sud-est des États-Unis
et, en particulier, Fort Lauderdale, Daytona Beach et Atlanta. Nous effectuons un rapprochement
entre l’histoire de l’enseignement supérieur et celle du tourisme et nous mettons
l’accent sur trois aspects clés de l’événement : les tensions entre les étudiants en vacances et les
communautés hôtes, la commercialisation et le corporatisme et enfin la dynamique raciale de
la semaine de relâche. Dans notre conclusion, nous considérons le phénomène des semaines de
relâche « alternatives » et nous réfléchissons sur l’importance historique du « Spring Break ».