Spring / printemps 2019
CHEA / ACHÉ

2018 Canadian History of Education Association / L'Association canadienne d'histoire de l'éducation (ACHÉ / CHEA) Award Recipients

HSE / RHÉ
University of British Columbia
Joan Monteith’s students’ relief map. Courtesy of Joan Monteith.
Published April 16, 2019
How to Cite
RHÉ, HSE /. 2019. “2018 Canadian History of Education Association / L’Association Canadienne d’histoire De l’éducation (ACHÉ / CHEA) Award Recipients”. Historical Studies in Education / Revue d’histoire De l’éducation 31 (1). https://doi.org/10.32316/hse/rhe.v31i1.4665.

Abstract

The Canadian History of Education Association awarded its biennial publication prizes at its 2018 conference held in Fredericton, New Brunswick, from October 18–21. The awards cover the period from 2016–2018.

L’Association canadienne d’histoire de l’éducation a décerné ses prix bisannuels lors de son congrès tenu à Fredericton, Nouveau-Brunswick, du 18 au 21 octobre 2018. Ces récompenses couvrent les années 2016–2018.

Meilleur ouvrage ou anthologie en langue française / Best French-language book or anthology

Séguin, François. D’obscurantisme et de lumières: La bibliothèque publique au Québec des origines au 21e siècle. Montréal: Hurtubise, 2016.

Best English-language book or anthology / Meilleur ouvrage ou anthologie en anglais

Alexander, Kristine. Guiding Modern Girls: Girlhood, Empire, and Internationalism in the 1920s and 1930s. Vancouver: UBC Press, 2017.

Honourable Mention: English-language book or anthology / Mention honorable pour ouvrage ou anthologie en anglais

Vipond, Robert. Making a Global City: How One Toronto School Embraced Diversity. Toronto: University of Toronto Press, 2017.

Meilleur article ou chapitre inédit en langue française n’a pas été attribué cette année. / Best French-language article or original chapter was not awarded 2016–2018.

Best English-language article or original chapter / Meilleur article ou chapitre inédit en langue anglaise

Battell Lowman, Emma. “Mamook Kom’tax Chinuk Pipa/Learning to Write Chinook Jargon: Indigenous Peoples and Literacy Strategies in the South Central Interior of British Columbia in the Late Nineteenth Century.” Historical Studies in Education/Revue d’histoire de l’éducation 29, no.1 (Spring, 2017): 77–98.

Cathy James Memorial Dissertation Prize / Le Prix commémoratif Cathy James 

Aladejebi, Funké. ‘Girl You Better Apply to Teachers’ College’: The History of Black Women Educators in Ontario, 1940s–1980s. Unpublished doctoral dissertation, York University 2017.

Distinguished Contribution Prize/Prix pour une contribution exceptionnelle

At its 2010 biennial conference, the CHEA/ACHÉ established the Distinguished Contribution Award to be presented to individuals “who have made a distinguished contribution to scholarship in the history of education over their careers and/or to the work of CHEA/ACHÉ.” The 2018 recipient of the award was Bruce Curtis, Carleton University.

Lors de son congrès biennal de 2010, l’ACHÉ/CHEA a créé un prix pour souligner une contribution exceptionnelle à être décerné à des individus « qui ont apporté une contribution remarquable aux connaissances en histoire de l’éducation durant leur carrière ou leur implication dans l’ACHÉ/CHEA. » Le récipiendaire pour l’année 2018 était Bruce Curtis, Carleton University.