Spring / printemps 2012
Special Issue - Articles

‘Read, Listen, Discuss, Act’: Adult Education, Rural Citizenship and the Canadian National Farm Radio Forum

R.W. Sandwell
OISE, University of Toronto
Published April 11, 2012
How to Cite
Sandwell, R.W. 2012. “‘Read, Listen, Discuss, Act’: Adult Education, Rural Citizenship and the Canadian National Farm Radio Forum”. Historical Studies in Education / Revue d’histoire De l’éducation 24 (1). https://doi.org/10.32316/hse/rhe.v24i1.4256.

Abstract

Abstract
The Canadian National Farm Radio Forum was launched in January 1941 as an innovative
partnership among three newly-formed organizations: the Canadian Association for Adult
Education (CAAE), the Canadian Broadcasting Corporation (CBC), and the Canadian
Federation of Agriculture (CFA). During the winter months from 1941 to 1965, the Farm
Radio Forum supplemented weekly radio broadcasts for the casual listener with printed educational
materials that were mailed in advance to registered rural discussion forums. This article
explores these broadcasts, and argues that the discussions and the reports send back from the
discussion groups to the central offices of the National Farm Radio Forum provided the core of
a distinctive and immensely popular experiment in adult education and grassroots rural, often
radical, social activism in mid-twentieth century Canada.

Résumé
Lancée en janvier 1941, la Tribune radiophonique agricole nationale du Canada s’est avéré un
partenariat innovateur de trois organismes fondés depuis peu : l’Association canadienne pour
l’éducation des adultes (ACÉA), la Société Radio-Canada (SRC) et la Fédération canadienne de
l’agriculture (FCA). Pendant les mois d’hiver de 1941 à 1965, la Tribune radiophonique agricole
en complément de ses émissions hebdomadaires fournissait à l’intention de ses auditeurs
du matériel pédagogique expédié à l’avance, par la poste, à des forums de discussion agréés.
Cet article étudie ces émissions et soutient que les discussions ainsi suscitées et les rapports
subséquents envoyés par les groupes de discussion au siège social de la Tribune radiophonique
agricole constituaient le coeur d’une expérience particulière très appréciée en éducation des
adultes et en activisme populaire — souvent radical — au milieu du vingtième siècle au Canada.